Czym jest standard BSCI?
BSCI (Business Social Compliance Initiative) - Inicjatywa Społecznej Odpowiedzialności Biznesu działa w oparciu o założenie, że międzynarodowa wymiana handlowa sprzyja budowie dobrobytu i wspiera rozwój społeczno-gospodarczy. Wspiera ona handlowców, importerów oraz wszystkie podmioty zaangażowane w poprawę warunków pracy w łańcuchu dostaw.
Uczestnicy BSCI działają wokół wspólnego kodeksu postępowania, który został opracowany w celu określenia wspólnych zasad i wartości w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Kodeks ten opiera się na najważniejszych międzynarodowych porozumieniach i konwencjach takich jak: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, wytyczne Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Gospodarki i Praw Człowieka oraz zalecenia Międzynarodowej Organizacji Pracy.
Głównym celem BSCI jest poprawienie warunków pracy w globalnym łańcuchu dostaw, a można go zrealizować tylko i wyłącznie poprzez całkowite zaangażowanie sygnatariuszy,
Kodeks postępowania BSCI obejmuje następujące obszary:
- Prawo do zrzeszania się i prowadzenia negocjacji zbiorowych
- Zakaz dyskryminacji
- Uczciwe wynagrodzenie
- Przyzwoite godziny pracy
- Bezpieczeństwo i higienę w miejscu pracy
- Zakaz pracy dzieci
- Specjalna ochrona młodych pracowników
- Zakaz niebezpiecznej pracy
- Zakaz pracy przymusowej
- Ochrona środowiska
- Etyka w biznesie
Dla kogo?
BSCI znajduje zastosowanie w firmach każdej wielkości i może objąć wszystkie produkty pochodzące z dowolnego kraju.
Przykładowi uczestnicy BSCI : Deichmann, ESPRIT, INTERSPORT, LIDL, Marc O'Polo, Jysk Group, Olsen, , Praktiker, Rossmann, S.Oliver
Struktura oceny działania zgodnie z BSCI
część A - dane podstawowe o firmie ( dane biznesowe, dane dostawców)
część B - podstawowe wymagania standardu BSCI ( ocena przestrzegania przepisów dotyczących wymogów środowiskowych i społecznych ) – działania naprawcze w tej części są obowiązkowe
część C - wymagania wynikające z najlepszych praktyk dla sektora przemysłu – jest to część obowiązkowa, jednak działania naprawcze są dobrowolne
Audyty przeprowadzane są przez organizacje i podmioty zatwierdzone przez BSCI. Wynik pierwszego audytu, czyli tzw. Initial Audit decyduje o terminie kolejnego. Jeśli zostaną stwierdzone istotne niezgodności konieczne będzie przeprowadzenie kolejnego auditu tzw. Follow up audit w ciągu najbliższych 12 miesięcy, jeśli jednak takie niezgodności nie nastąpią kolejny audyt można przeprowadzić po 3 latach.
Sam standard BSCI nie podlega certyfikacji, pomaga on jedynie w uzyskaniu certyfikacji zgodnie z normami takimi jak SA 8000 lub równorzędnymi normami.
Korzyści
- Zbudowanie trwałych, partnerskich relacji biznesowych pomiędzy odbiorcami, a dostawcami
- Zwiększenie przewagi konkurencyjnej
- Pozytywny wizerunek firmy zarówno jako pracodawcy jak i partnera biznesowego
- Ogólna poprawa warunków pracy
- Usprawnienie komunikacji w łańcuchu dostaw