Czym jest system ITIL?
ITIL - Information Technology Infrastructure Library jest zbiorem dobrych praktyk zarządzania usługami IT (ITSM) - IT service management
ITIL opisuje, co należy brać pod uwagę, aby dobrze zarządzać IT stosując podejście usługowe i procesowe, przez co koncentruje się na zarządzaniu świadczonymi usługami, a nie infrastrukturą organizacji IT. Innymi słowy jest to zbiór zaleceń, jak efektywnie i skutecznie oferować usługi informatyczne.
ITIL to zbiór kompleksowych rekomendacji branży informatycznej, z których powstała międzynarodowa norma zarządzania usługami informatycznymi – ISO/IEC 20000 Service Management.
Dla kogo?
ITIL pozwala na modelowanie procesów zarówno w organizacjach komercyjnych (np. firmy komputerowe, programistyczne), jak i niekomercyjnych (agencje rządowe itp.), niezależnie od wielkości firmy, typu organizacji czy też posiadanych narzędzi.
Korzyści
- stała kontrola, zwiększona wydajność i możliwość ciągłego doskonalenia
- standaryzacja poziomu jakości oferowanych usług pozwalająca na realizowanie oczekiwań klientów
- konkurencyjność firmy na rynku
- możliwość podjęcia współpracy z partnerami zagranicznymi
- lepsze porozumienie firm z branży IT z ich Klientami i partnerami biznesowymi
- kontrola kosztów, ograniczenie niepotrzebnych wydatków
- możliwość planowania i strategicznego rozwoju