Czym jest System PN-N 18001 / OHSAS?
Norma PN-N 18001:2004 Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. Wymagania po raz pierwszy została wydana w 1999r., a w styczniu 2004r. na podstawie dokumentu Międzynarodowej Organizacji Pracy pt.
Jest ona polskim odpowiednikiem specyfikacji OHSAS 18001:1999.
OHSAS 18001 opublikowany został w 1999 roku. Jest to specyfikacja opisująca system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (Occupational Health and Safety - OHS (BiHP). Ponieważ nie została opracowana międzynarodowa norma odnosząca się do systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, standard opisany w specyfikacji OHS zawiera podstawowe wymagania dla tych systemów.
Różnice pomiędzy OHSAS 18001 a PN-N 18001 są niewielkie i dotyczą głównie podejścia do kwestii osób trzecich znajdujących się na terenie przedsiębiorstwa oraz oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.
Firma może uzyskać Certyfikat zarówno na zgodność z wymaganiami OHSAS 18001:1999 jak i PN-N-18001:2004.
Konstrukcja normy PN-N 18001:2004, podobnie jak normy PN-EN ISO 9001:2001 oparta jest na cyklu ciągłego doskonalenia i umożliwia zastosowanie we wszystkich przedsiębiorstwach, niezależnie od ich wielkości czy też rodzaju prowadzonej działalności, w których pracownicy narażeni są na jakiekolwiek zagrożenia dla zdrowia lub życia.
Celem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy zgodnego z normą PN-N ISO 18001:2004 jest zarządzanie działaniami na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników oraz osób trzecich znajdujących się na terenie przedsiębiorstwa. Narzędzie to zapewnia poprawę warunków pracy, dzięki czemu zwiększa się wydajność i jakość oferowanych usług. System skupia uwagę na wykrywaniu ewentualnych przyczyn wypadków i ich eliminowaniu, zanim doprowadzą one do niepożądanych zdarzeń, jak również na wypracowaniu sposobów skutecznego reagowania na sytuacje już zaistniałe, związane z wystąpieniem wypadków i awarii oraz zapobieganiu chorobom zawodowym.
Do kogo adresowana jest norma?
Norma ta adresowana jest dla wszystkich firm, które chcą podjąć działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. Celem systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jest osiąganie ciągłej poprawy skuteczności działań na rzecz BHP. Norma definiuje 20 obszarów zarządzania bezpieczeństwem pracy, m.in. monitoring wypadków, szkolenie kadry kierowniczej, środki indywidualnej ochrony, higiena pracy i ochrona zdrowia, bezpieczna technika, bezpieczeństwo poza pracą, przygotowywanie planów na wypadek awarii, kontrola wewnętrzna oraz wiele innych.
Ze względu na swoją budowę i wymagania umożliwia łatwą integrację z innymi normami serii ISO.
Do najważniejszych zadań wdrożonego systemu należą:
- zapobieganie wypadkom przy pracy
- zminimalizowanie występowania chorób zawodowych
- działania ukierunkowane na zapewnienie stałej poprawy stanu BHP funkcjonującego w organizacji
- zmniejszenie absencji chorobowej pracowników
- spełnienie wymagań określonych w przepisach prawnych
- nieustanne podnoszenie kwalifikacji wraz z uwzględnianiem roli pracowników i ich zaangażowania do działań w zakresie BHP
- ciągłe doskonalenie działań w zakresie BHP
- zwiększenie wydajności i jakości pracy.