Czym jest standard ISO 20000?
ISO/IEC 20000 to międzynarodowa norma dotycząca zarządzania usługami informatycznymi. Została oparta o bibliotekę ITIL, która jest zintegrowanym zbiorem tzw. dobrych praktyk prezentujących wytyczne dotyczące jakości zarządzania usługami IT.
ISO/IEC 20000 to obecnie jedyny system w obszarze zarządzania usługami informatycznymi, który staje się „obowiązkową normą” w tym obszarze. Zawiera szereg wymagań dotyczących świadczenia usług dla klienta, które musza zostać spełnione aby, potwierdzić zgodność ze standardem.
Warto zastosować go tam gdzie "jakość" działania służb i systemów IT ma kluczowe znaczenie dla działania organizacji. Jest szczególnie polecany dla organizacji, gdzie systemy i służby IT są bardzo rozbudowane.
Dla kogo?
Standard ISO 20000 ma zastosowanie w firmach niezależnie od ich wielkości oraz charakteru działalności m.in.
- organizacje świadczące lub zamierzające świadczyć usługi IT
- organizacje dla których dział IT/usługi IT są bardzo ważnym elementem biznesu
- organizacje, które wymagają spójnego podejścia wszystkich dostawców usług w łańcuchu dostawców
- organizacje dążące do doskonalenia jakości świadczonych usług poprzez procesy monitorowania i doskonalenia
- wszystkie podmioty chcące budować pozytywny wizerunek nowoczesnej firmy, która działającej zgodnie z najwyższymi standardami w branży IT
Korzyści
- stała kontrola, zwiększona wydajność i możliwość ciągłego doskonalenia
- standaryzacja poziomu jakości oferowanych usług pozwalająca na realizowanie oczekiwań klientów
- konkurencyjność firmy na rynku
- możliwość podjęcia współpracy z partnerami zagranicznymi
- lepsze porozumienie firm z branży IT z ich Klientami i partnerami biznesowymi
- kontrola kosztów, ograniczenie niepotrzebnych wydatków
- możliwość planowania i strategicznego rozwoju