CZĘŚĆ I – NORMA ISO 14001
OMÓWIENIE ZAGADNIEŃ
- Wprowadzenie
- Główne założenia normy ISO 14001
- Omówienie cyklu PDCA oraz jego zastosowanie w systemie zarządzania środowiskowego
Ćwiczenie 1: Zaangażowanie uczestników szkolenia w zaproponowanie cyklu PDCA dla audytora wewnętrznego
- Kluczowe terminy
Zwrócenie uwagi na kluczowe terminy
Ćwiczenie 2: Zaangażowanie uczestników szkolenia w definiowanie kluczowych terminów dotyczących organizacji
CZĘŚĆ II – AUDYTY WEWNĘTRZNE
OMÓWIENIE ZAGADNIEŃ
- Wprowadzenie
- Wprowadzenie do tematyki audytów wewnętrznych wraz z niezbędną terminologią
- Rola audytora w organizacji
- Umiejętności interpersonalne audytora
Ćwiczenie 3: Zaangażowanie uczestników szkolenia w określenie cech osobowości audytora wewnętrznego
- Wyznaczenie etapów audytu wewnętrznego
- Omówienie etapów audytu wewnętrznego
- Zdefiniowanie działań w obrębie każdego etapu
- Omówienie zasad przeprowadzania audytu wewnętrznego
- Przygotowanie i przeprowadzenie audytu
- Opracowanie dokumentacji niezbędnej do skutecznego prowadzenia audytu
- Wybór metody przeprowadzania audytu
- Sposoby pozyskiwania informacji
- Formułowanie wniosków po audycie
- Tworzenie raportu z audytu
Ćwiczenie 4: Zaangażowanie uczestników szkolenia w aktywny udział w omawianiu zagadnień
Ćwiczenie 5: Określenie przez uczestników szkolenia korzyści płynących z przeprowadzania audytów wewnętrznych
PRZERWA
CZĘŚĆ III – WARSZTATY
OMÓWIENIE ZAGADNIEŃ
Angażowanie uczestników szkolenia w zagadnienia kluczowe dla audytorów wewnętrznych. Warsztaty podzielone są na dwie części.
I. Praca samodzielna pod okiem szkolącego
- Analiza niezgodności występujących w organizacji i projektowanie działań korygujących
- Prawidłowy opis niezgodności
- Etapy działań korygujących
- Ocena skuteczności działań
Ćwiczenie 6: Uczestnicy szkolenia zostaną zaangażowani w analizę potencjalnych niezgodności występujących w organizacji. Zapoznają się z definiowaniem i przeprowadzaniem działań korygujących
- Nadzór nad udokumentowaną informacją
- Omówienie podstawowych zasad tworzenia, aktualizacji oraz nadzoru nad udokumentowaną informacją
- Omówienie podstawowych różnic między dokumentem nadzorowanym, a zapisem
- Omówienie podstawowych celów właściwego prowadzenia dokumentacji systemowej
Ćwiczenie 7: Uczestnicy szkolenia zostaną zaangażowani w określenie poprawności zdań dotyczących tworzenia, aktualizacji i nadzoru nad udokumentowaną informacją, samodzielny podział udokumentowanych informacji na dokumenty nadzorowane oraz zapisy, a także określenie celów właściwego prowadzenia dokumentacji systemowej
- Projektowanie listy pytań audytora przez uczestników szkolenia
- Omówienie budowy oraz funkcjonalności list kontrolnych
Ćwiczenie 8: Uczestnicy szkolenia zaproponują jakie korzyści płyną z używania list kontrolnych
Ćwiczenie 9: Zwrócenie uwagi na sposób zadawania pytań przez audytora. Możliwość ćwiczenia budowania list kontrolnych dla audytora przy spełnieniu wymagań
II. Praca w grupach pod okiem szkolącego
- Symulacje sytuacji audytowych
Ćwiczenie 10: Symulacje pozwolą na zapoznanie uczestników szkolenia z zachowaniem w sytuacjach potencjalnie możliwych w trakcie audytu